THOMAS MANN-ZALÁN TIBOR:
MARIO ÉS A VARÁZSLÓ
Egyfelvonásos manipuláció
Sárközi György fordításának felhasználásával
"Ah, bravo! – felelte Cipolla. – Tetszel nekem, giovanotto. Hiszed-e, hogy már régen észrevettelek? A magadfajta fickókat különösképp kedvelem, ezek az én embereim. Nyilván kemény legény vagy. Azt teszed, amit akarsz. Vagy előfordult már, hogy nem tetted azt, amit akartál? Vagy éppen azt tetted, amit nem akartál? Amit nem te akartál?"
(Thomas Mann: Mario és a varázsló)
Thomas Mann 1930-ban írta meg novellájában az esetet Cipollával, a borzalmas művésszel, aki előadásán hipnózis útján kezdetben mulatságos, majd egyre visszataszítóbbá váló ötleteinek végrehajtására veszi rá a közönséget. Ám Mario képes kiválni a tömegből, és szembefordulni a varázslóval. Az előadásnak – mint minden időtálló remekműnek – a jelenkor emberének szóló aktualitása nem kérdéses. Mondanivalója a mai társadalom problémáira is vonatkoztatható. A központban a manipulálhatóság kérdése áll: vajon, mindenki manipulált, és manipuláló egyszerre...? A manipuláció jelen van az életünk minden pillanatában: a párkapcsolatainkban, a baráti viszonyainkban; de ugyanúgy manipulál, vagy manipulálni próbál bennünket szinte minden: a politika, a vallás, a kereskedelem… Feltevődik a kérdés: hol vagyok én, benne vagyok-e ebben az ördöginek feltűnő körben? Van-e saját akaratom, énem, elég vagyok-e ahhoz, hogy megteremtsem önmagamat, hogy a magam ura legyek? Ura vagyok-e önmagamnak?
SZEREPLŐK
Cipolla és Gulyás Attila machinátor,manipulátor, hipnotizőr, krakéler és provokátor
Politikus és Jancsik Ferenc piás, keserű, sértődött, minden lében kanál
Vállalkozó és Koleszár Bazil Péter parvenü, izzadós fajta, szokja az „osztályát”
Vállalkozó-feleség és Liszi Melinda ízléstelenül öltözik, harsány, erőltetett
Mészáros és Mészáros Mihály vágja az életet, egyszerű ember, becsületes és buta
Mészáros-feleség és Komáromi Anett háziasszony, folyton éhes, kielégületlen
Kellékes és Biró Gyula megállás nélkül kapkod, riadt, túlteljesít, pánikra hajlamos
Kellékes-feleség és Harcsa Boglárka tanítónő, merev, állandóan ítélkezésre kész
Üdvöske és Rigler Renáta a városka nagymenő csaja, menő ruci, szleng, udvartartás
Ügyelő és Kadelka László nyugodt, tapasztalt, nem lehet hozni a sodorból, nem esik ki a szerepéből
Stúdiós és Veselényi Orsolya tornászgat, mindenkire van egy epés, zúzó megjegyzése, zugevő
Csellós Brestyánszki Bernadett
Valamint a Színitanház hallgatói
ALKOTÓK
Súgó Veselényi Orsolya
Ügyelő Kadelka László
Jelmeztervező Papp Janó
Játéktér és trükk Fekete Péter Jászai-díjas
Zene Brestyánszki Bernadett
Rendezőasszisztens Veselényi Orsolya, Koleszár Bazil Péter
A rendező munkatársa Koleszár Bazil Péter
Rendező Kovács Frigyes Jászai-díjas