Ugrás a tartalomra
Müller Péter ajánlója a Godot-ra várva című előadáshoz

Samuel Beckett (1906-1989) Nobel-díjas (1969) ír szerző, világhírű drámáját a Janus Egyetemi Színház elsőként tűzte műsorára Pécsett, ahol eddig mindössze két Beckett-darab volt műsoron, Az utolsó tekercs (1979, Pécsi Nemzeti Színház, rendező: Szikora János), és A játszma vége (2005, Pécsi Harmadik Színház, rendező: Vincze János).

Az 1930-as évektől Franciaországban élő szerző a darabot franciául írta (En attendant Godot) a negyvenes évek végén, így is jelent meg először 1952-ben. Az ősbemutató ’53 januárjában volt Párizsban. Az író által készített angol fordítás (Waiting for Godot, 1954) kapott egy alcímet: „Tragikomédia két felvonásban”. Ez a változat Londonban debütált 1955-ben.

A mostani pécsi premier 60 évvel követi az első magyarországi Godot-t (1965, Thália Színház, rendező: Kazimir Károly és Léner Péter).

A némafilmek keménykalapos csetlő-botló figurái (Charlie Chaplin, Stan és Pan) által inspirálódott darabban két alak (Estragon/Gogo és Vladimir/Didi) mikrocselekvéseit, verbális mutatványait, kapcsolati dinamikáját, eszmefuttatásait láthatjuk, ahogy próbálják elütni az időt, miközben egy közelebbről meg nem határozott személy (Godot) érkezésére várnak.

Várakozásukat egy másik emberpár betoppanása töri meg, akik a Didi és Gogo közötti komplementer, egymást támogató, szinte barátinak tekinthető kapcsolat ellenpontjaként egy szolgasorba vetett, megalázott, bántalmazott alak (Lucky) és a fölötte uralkodó, hatalmát fitogtató uraság (Pozzo) viszonyát viszik színre. Nemsokkal a távozásuk után a címbeli Godot egy kisfiúval üzen, hogy ma nem tudott jönni, de holnap majd jönni fog. Így Didi és Gogo foglyai maradnak a helyzetnek, hiszen épp azért vannak itt, mert Godot-ra várnak. Ezért aztán folytatódik (vagy kezdődik elölről) a várakozás. 

A modern irodalom egyik legtitokzatosabb, legenigmatikusabb művének tekintett darab, mely szakít a történetalapú és lineáris cselekményvezetésű dramaturgiával és a személyiségalapú szereplőteremtéssel, nagyon hamar meghódította a világszínházat. Bár Beckett irtózott a nyilvánosságtól, a hírnévtől, a Godot-t ő maga is többször megrendezte.

A JESZ előadása empátiával, sok humorral, feszesen komponált mikrojelenetekkel és interakciókkal viszi színre Beckett klasszikusát. Azt a létélményt, ami a kisebb dolgok bekövetkezésére („kérem a következőt”, befut-e a szerelvény stb.), vagy a nagyobb dolgok megtörténtére való várakozásnak a tapasztalata (a megszabadulás az önkénytől, a Megváltó eljövetele – amire többször utal Beckett szövege), azt kiben-kiben másként, de mélyen átélhető módon teszi elevenné és érvényessé a JESZ Godot-ja.

Az előadást rendező Kocsis Gergely egykor a PTE-n járt magyar szakra, a Színművészetin szerzett színészdiplomát követően Zsámbéki Gábor szerződtette a budapesti Katona József Színházba 1999-ben, ahol azóta a társulat tagja, Jászai-díjas. Többször dolgozott már színészként, rendezőként a JESZ produkcióiban. Rendezése egyszerre bensőséges és erős, a színészekből bontja ki az élménygazdag és elgondolkodtató előadást. 

A produkció mind a négy felnőtt szereplője diplomás színész, illetve rendező. A két „csavargó” szerepében Zakariás Máté (Vladimir) és György Zoltán Dávid (Estragon) látható. Mindketten kitűnőek külön-külön, és a két alak kapcsolatának, érzelmi libikókájának a színrevitelében is. Várakozásuk széles amplitúdón mozgó, fizikailag és vokálisan is sokszínű és gazdag alakítás. Zakariás Máté a JESZ művészeti vezetője, 2009 óta a társulat tagja színészként, rendezőként. György Zoltán Dávid 2019 óta játszik a JESZ-ben, a veszprémi Kabóca Bábszínház színésze. A Pozzo-t alakító Nagy Henrik (2020-tól JESZ-tag, rendező-koreográfus végzettséggel) az önkényt gyakorlók tompult magabiztosságát képviseli, csak az engedelmességet, a behódolást ismerti. A szolgáját, Lucky-t játszó Kecskés Alexisz (2013 óta a JESZ, közben 2022-25 között a PNSZ színésze) a kiszolgáltatottaknak, bántalmazásnak kitetteknek a maximum az értetlenkedésig vagy a rövid késedelemmel megtett parancsvégrehajtásig terjedő „tiltakozását” mutatja meg. A Fiú szerepében Schneider Berzsián látható.

A JESZ bemutatójával Beckett Godot-ja megérkezett Pécsre. Érdemes élni ezzel a ritka alkalommal, és találkozni az előadással, és ennek révén a Godot-ra történő várakozás színházi élményével. 

Müller Péter, egyetemi tanár, a JESZ támogatói körének tagja

 

Pécs, 2025.09.09.

2025. szeptember 10.